התפתחויות כלכליות בעולם
top of page
  • תמונת הסופר/תbarak invest

התפתחויות כלכליות בעולם

5 בספטמבר 2021


ארה"ב: נתוני התעסוקה מאכזבים כעת, אך חכו לסתיו

בחודש אוגוסט נוספו אלף 235 מועסקים בלבד, הרבה מתחת לציפיות של 740 אלף. נוספו 134 אלף מועסקים לאומדנים של יוני-יולי. סביר להניח שהעלייה בתחלואה באוגוסט מיתנה את קצב הגידול במספר המועסקים. ענף האירוח והפנאי לא קלט עובדים בכלל, זאת לאחר קליטה של 415 אלף מועסקים חדשים בחודש יולי. חלה אף ירידה של 29 אלף מועסקים בענף המסחר. ברקע מדובר בחודש של חופשת הקיץ (עבור הורים עם ילדים) כאשר חוק החל"ת האמריקאי (המאוד נדיב) יתבטל רק ב- 6 בספטמבר במרבית המדינות בארה"ב.

חשוב להדגיש כי הלחץ לעליית שכר נמשך (0.6% באוגוסט), אינדיקטור לכך שעודף הביקוש לעובדים חדשים נותר משמעותי. השכר הממוצע עלה ב- 5.2% שנה אחורה (לפי משקלות קבועים של ענפי המשק). השכר בענף אירוח ופנאי עלה ב- 14%.


קיים פער משמעותי בין מספר השיא של המשרות הפנויות (סביב 10 מיליון) לבין מספר הבלתי מועסקים יחסית למצב ערב הקורונה (כולל הגידול הטבעי) אשר נאמד סביב 6.8 מיליון, כאשר מזה, כ- 2.5 מיליון בלתי מועסקים הם בגילאים 55+ אשר חלקם לא יחזרו לשוק העבודה (העדפה לפרישה מוקדמת):


נתונים חשובים נוספים פורסמו בשבוע האחרון: מדד מנהלי הרכש ISM בענפי השירותים ירד מעט אך נותר מאוד גבוה על רמה של 61.7 נקודות אשר משקפת התרחבות מהירה. רכיב המחירים ירד מעט אך נותר גבוה (75.4 נקודות). ביוני, מחירי הבתים אשר נמכרו (Case-Shiller) עלה ב- 19% שנה אחורה, האצה מקצב של 17%. מחירי הבתים לרכישה משפיעים על מחירי השכירות בפיגור של 5 רבעונים (לפי מחקר של פני מיי).

משמעויות: צפויה האצה במספר המועסקים בחודשים הקרובים עם ביטול הסיוע הפדרלי המיוחד וחזרה ללימודים. הלחץ לעליית שכר צפוי להימשך, מה שיתמוך גם בלחצי אינפלציה. הפד צפוי להתחיל את הטייפרינג בנובמבר השנה ולסיים אותו עד אמצע 2022, בה המשק האמריקאי צפוי להיות בסביבה של תעסוקה מלאה. המשך לחץ לאינפלציה גבוהה (גם מכיוון מחירי הדיור במדד – במשקל 40% מאינפלציית הליבה) יביא (לפי הערכתנו) להעלאת ריבית הפד כבר במהלך רבעון ג' 2022. שילוב של נתוני תעסוקה חזקים בחודשים הבאים עם המשך סביבת אינפלציה גבוהה צפוי לתמוך בעליית תשואות.


אירופה: האינפלציה מפתיעה כלפי מעלה, אך עדיין נותרה נמוכה יחסית

בחודש אוגוסט סך האינפלציה עלתה ל- 3% שנה אחורה (מ- 2.2% ביולי, כאשר הציפיות היו סביב 2.7%). חשוב להדגיש שאינפלציית הליבה עדיין נמוכה יחסית – 1.6% שנה אחורה לעומת 0.7% ביולי (בישראל: 1.7%). היה גורם טכני משמעותי אשר השפיע על העלייה באינפלציה באוגוסט: עונת המכירות של סוף העונה בהלבשה הוקדמה (החלטה אשר מפוקחת על ידי הרשויות) לחודש יולי השנה (מאוגוסט בשנה שעברה). גם העלייה במחירי בתי מלון ונופש עם הסרת המגבלות תרמה לעליית האינפלציה, וקיימים סימנים להשפעת "שיבושים בהספקה". אנו סבורים שסביבת האינפלציה בישראל דומה יותר לסביבה האירופית (אינפלציית הליבה בשיעור דומה) מאשר סביבת האינפלציה בארה"ב. בדומה לאירופה, המדיניות הפיסקאלית בישראל הייתה הרבה יותר שמרנית יחסית לארה"ב. גם השקל (בדומה ליורו) התחזק ותמך בהתמתנות באינפלציה.

בכול זאת, לאור השיפור במצב הכלכלי באירופה ובתנאים הפיננסיים, בשבוע הבא ה- ECB צפוי להודיע על תחילת הטייפרינג של תוכנית הרכישות המיוחדת (PEPP).



52 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page