סקירה שבועית לשוק ההון
top of page
  • תמונת הסופר/תbarak invest

סקירה שבועית לשוק ההון

עודכן: 1 ביולי 2020

22 במרץ 2020

מה קרה לשווקים בעולם בשבוע האחרון?

ישראל

  • לשכת התעסוקה צופה לפחות 0.5-0.7 מיליון מובטלים בקרוב או 16%-13% מכוח העבודה. בשלב זה, נדמה שהאוצר לא בכיוון של סיוע מאסיבי לעסקים, אלא רק הלוואות בערבות המדינה. כמו-כן, מדד מנהלי הרכש ירד ב-4.8 נק' בפברואר ל-45.3 (צפויה ירידה חדה במרץ).

  • בגזרת המאקרו - המשק צפוי להיכנס למיתון עמוק, ומדד אפריל צפוי להיות 0.1%-. ללא ספק בתקופה הקרובה צפוי גידול משמעותי ברמת הגירעון הממשלתי ולכן גם בצורכי המימון. צפויה ירידה חדה מאד בהכנסות ממסים וגם גידול בהוצאות הממשלה (תוכניות סיוע, תשלומי העברה למיניהם ותמיכות לסקטור העסקי). ישראל נכנסת למשבר עם רמת חוב נמוכה יחסית סביב 60% וגירעון מבני סביב 4%. סביר להניח שנראה גרעון דו ספרתי השנה. בימים כתיקונם התשואות הארוכות מושפעות יותר מציפיות האינפלציה וציפיות לריבית בנק ישראל מאשר מהשינויים ברמת ה גירעון. אך ניתן לראות שהעלייה החדה בגירעון הממשלתי בשנים 1995-1997 ל-12% תוצר תמכה גם בעליית תשואות (ראו גרף). הזינוק בגירעון ב-2002 ל-9% תוצר (האינתיפאד ההשנייה) מהווה דוגמה נוספת.

  • בגזרת האינפלציה - בשבוע האחרון השקל יוסף ב-1.5% מול הדולר וב-5.1% מול היורו. בנק ישראל יקדיש 15 מיליארד דולר מהיתרות להספקת נזילות בשוק המט"ח. כנראה שהכרזה זו על ידי בנק ישראל תרמה למגמת הייסוף. בנוסף, אנו סבורים שעדיין המשך תנודתיות בשווקים תומכת בפיחות בשקל. בחודשים הקרובים צפויה השפעה ממתנת חזקה עקב ירידה במחירי השכירות והוזלה של 15% במחירי הדלקים בתחילת אפריל.


מדדים מובילים בישראל



ארה"ב

  • הנתונים רק מתחילים לשקף את המיתון - סקר empire state ירד ל-21.5- נקודות במרץ מ-12.9+ בפברואר. סקר פילדלפיה ירד ל-12.7- נקודות במרץ מ- 36.7+ בפברואר. מספר דורשי העבודה זינק ל-281 אלף בשבוע האחרון מ-211 אלף לפני שבוע.

  • הממשל מגבש תוכית סיוע של טריליון דולר והגירעון צפוי להגיע ל-10% תוצר ואף יותר. רמת החוב עלתה גם כן בצורה משמעותית, והחוב הממשלתי עומד על 104% תוצר (עלייה לעומת 60% ב-2007).

  • הקריסה הצפויה בפעילות הגלובלית השתקפה היטב בקצב הירידה החדה במחירי המניות, שהייתה (עד עכשיו) חדה יותר ממשברים קודמים בעולם, שהחלו ב-1987, 2000 או ב-2007 (ראו גרף). מספר הנדבקים החדשים ביממה האחרונה ממשיך לעלות במרבית המדינות המפותחות (ארה"ב, איטליה, ספרד, אנגליה). כנ"ל לגבי מספר הנפטרים. קשה לצפות לשיפור במצב בשבועות הקרובים (אומנם מעט מעודד לראות שאתמול הייתה התמתנות).


מדדים מובילים בארה"ב



שאר העולם

  • החדשות החיוביות מגיעות מסין, שם חוזרים לפעילות. אומנם החזרה הינה איטית, אך ניתן לראות מגידול בצריכת הפחת והצפיפות בכבישים.

  • ה-ECB (הבנק המרכזי האירופי) הודיע על QE (רכישת אג"ח) נוסף של 750 מיליארד יורו עד סוף השנה, בנוסף ל- 120 מיליארד יורו אשר הודיעו בשבוע שעבר.

  • שורה של מדינות הורידו ריביות כולל אוסטרליה, ניו זילנד וקוריאה, אנגליה ועוד.

מטבעות וסחורות


מה צפוי בשבוע הקרוב?

ישראל

  • הנתונים הכלכליים עדיין מתייחסים לפברואר ופחות משקפים את הפגיעה הקשה בפעילות הכלכלית. לכן, אין הרבה משמעות לנתוני יצוא השירותים של חודש ינואר אשר יתפרסמו ביום שלישי. יתכן שהאוצר יודיע על תכנית פיסקאלית, אך העדר תקציב מאושר עלול לעכב זאת. גם בנק ישראל צפוי להוריד את הריבית (לפני ה- 6.4) ולהתחייב על כמות רכישות אג"ח לחודש, מעבר להתערבות הנקודתית "למתן תנודתיות" כפי שהודיע בשבוע שעבר.


ארה"ב ושאר העולם

  • ביום שלישי יתפרסמו באירופה נתוני PMI (אומדנים) לחודש מרץ. ומדד האמון העסקי בגרמניה יתפרסם ביום רביעי.

  • ביום שישי יתפרסם מדד האמון הצרכני של מישיגן.


לסיכום, השווקים מתחילים לתמחר כניסה למיתון עמוק, זאת במקום הציפייה להתאוששות מהירה.

השבוע האחרון אופיין על ידי ירידות חדות בשוקי המניות על רקע ציפייה לכניסה למיתון עם פגיעה קשה בענפים רבים, בפרט ענפי השירותים עם הטלת הסגר במרבית המדינות בעולם. הורדה נוספת של ריבית הפד, תוכניות QE רחבות היקף על ידי הפד' וה-ECB, והכרזות של סיוע פיסקאלי במדינות רבות לא הצליחו להרגיע את השווקים.


בשוק האג"ח, התשואות בישראל עלו בעיקר על רקע פדיונות מאסיביים בקרב קרנות נאמנות.

השווקים גם מתחילים לחשוש מעלייה חדה בגירעון התקציבי.

נבחנת מחדש ההחלטה לצרף את ישראל ל-WGBI לאור התנודתיות בשווקים. בשל הסבירות להמשך עצבנות בשווקים בטווח הקצר לאור התפשטות הקורונה והעמקת המיתון, נדמה שהפדיונות של הציבור ימשיכו להעיב על שוקי האג"ח.

להערכתנו, עליית התשואות בארה"ב ובישראל בשבועיים האחרונים נובעת גם מחשש אמיתי לגידול חד בגירעון, ולא רק מרצון של המשקיעים להתנזל בצורה מהירה. מגמה זו מהווה גורם סיכון בהארכת המח"מ בתקופת המשבר.






211 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page