סקירת מאקרו
top of page
  • תמונת הסופר/תbarak invest

סקירת מאקרו

עודכן: 26 בספט׳ 2021

12/09/2021


שווקים: בשבוע האחרון, שוקי המניות ירדו על רקע שילוב של חששות מהקורונה, קשיים בהעברת תוכנית פיסקאלית נוספת בארה"ב, וסימני אינפלציה מתגברים. מספר המשרות הפנויות בארה"ב זינק ל- 10.9 מיליון ומדד מחירי התפוקה עלה ב- 0.7% באוגוסט (מעל הצפי של 0.6%). ה- ECB הודיע על סוג של טייפרינג עם צמצום ברכישות "החירום" בשל משבר הקורונה. החלטת הריבית האחרונה בבריטניה הייתה 4-4, עם ארבעה חברים בעד העלאת ריבית. ג'נט ילן התריעה לגבי חשיבות העלאת תקרת החוב.


ארה"ב: מספר המשרות הפנויות ממשיך לעלות

בחודש יולי מספר המשרות הפנויות עלה ל- 10.9 מיליון (מעל הצפי של 10 מיליון) מ- 10.2 מיליון בחודש יוני. בינתיים, כ-7 מיליון אמריקאים לא ממהרים לחזור לעבודה. עודף ביקוש ניכר לעובדים יוצר לחצי שכר. בישראל המצב הרבה פחות קיצוני עם 134 אלף משרות פנויות מול 185 אלף בלתי מועסקים (בהנחה שחוזרים לשיעור ההשתתפות של ערב הקורונה).



מאקרו ישראל: קצב עליית השכר לא מהווה איום אינפלציוני (בינתיים). מתחילת הקורונה, השכר הממוצע במשק עולה בקצב שנתי של 4%, בפרט בענפי התקשורת ומידע (7.6%) ושירותים מקצועיים (8.1%), אשר משקפים בעיקר את ענפי ההיי טק. ניתוח זה מבוסס על נתוני המגמה בחודש יוני 21 לעומת ינואר 2020 בחישוב שנתי.


סקר מגמות בסקטור העסקי מצביע על המשך התרחבות בפעילות הכלכלית בקצב מהיר יחסית בחודש אוגוסט, אם כי מעט נמוך יחסית לחודש יולי. מסתמנת התמתנות בציפיות האינפלציה שנה קדימה בענף המסחר ל- 1.26% מ- 1.33% לפני חודשיים, אך האצה בציפיות האינפלציה בתעשייה ל- 1.54% מ- 1.4%.


מסתמנת עלייה חדה יחסית בצריכה באוגוסט. בממוצע של חודש אוגוסט, סך הרכישות בכרטיסי האשראי עלה ב- 1.6% (נתונים מקוריים) ועלה ב- 14% לעומת הרכישות באוגוסט 2020. לפי האומדן שלנו, בניכוי העונתיות הרכישות עלו ב- 4%-5%, זאת בשל צמצום משמעותי ביציאות לחו"ל.

עלייה בביקוש המקומי מהווה גורם אינפלציוני מסוים, בפרט במחירי אירוח ונופש ומוצרים בני קיימא.


מדיניות מוניטארית: חבר אחד מתלבט לגבי ריסון מוניטארי

החלטת הריבית האחרונה התקבלה פה אחד (6-0). חשוב לציין שחבר אחד בכול זאת התלבט:

הוא סבר ש: "נתוני החשבונאות הלאומית החזקים והעלייה בסביבת האינפלציה היו יכולים לאפשר להתחיל לצמצם בהדרגה את מידת ההרחבה של המדיניות המוניטרית, אולם לאור התחדשות העלייה בתחלואה מוטב לנקוט במשנה זהירות ולהותיר לעת עתה את המדיניות הנוכחית."

כלומר, אלמלא העלייה בתחלואה, אותו חבר היה בעד לצמצם את המדיניות המרחיבה (כנראה על ידי צמצום ברכישות אג"ח, אך אולי גם על ידי העלאת הריבית? לא ברור). מדובר בינתיים בחבר אחד (לפי הערכתנו, כנראה פרופ' ראובן גרונאו), אך סביר להניח שבתרחיש של ירידה בתחלואה והמשך ההתאוששת בפעילות ובתעסוקה, אחרים יצטרפו לגישה זו.


שע"ח: השקל התחזק ב- 1.0% בחודש אוגוסט (מול סל המטבעות), זאת למרות רכישות מט"ח על ידי בנק ישראל בהיקף של 1.6 מיליארד דולר. בנק ישראל מתמיד במדיניות של המשך התערבות בשוק המט"ח במטרה להאט, אך לא לבלום את מגמת הייסוף. גורמי מאקרו (עודף בחשבון השוטף + השקעות ריאליות) ממשיכים (וימשיכו) לתמוך בייסוף בשקל, מה שצפוי לפעול (חלקית) להתמתנות באינפלציה, מול גורמים אחרים. בחודש יולי גופים מוסדיים מכרו נטו 2.1 מיליארד דולר (18 מיליארד מתחילת השנה) על ידי רכישות של נכסים בחו"ל בהיקף של 0.5 מיליארד דולר והגדלת הגידור ב- 2.6 מיליארד דולר. מוסדיים הקטינו את שיעור החשיפה למט"ח ל- 18.5% ביולי מ- 19% ביוני ו- 19.7% בסוף 2020.


מה צפוי להתפרסם השבוע? בחו"ל הנתון החשוב ביותר יתפרסם ביום שלישי: נתוני האינפלציה בארה"ב של חודש אוגוסט (אנו צופים עלייה של 0.4%, גם באינפלציית הליבה – מעל הציפיות בשוק בהנחה של עלייה חדה יחסית במחירי השכירות), וגם נתוני המסחר הקמעונאי (ביום חמישי). מכלול של נתונים לגבי כלכלת סין יתפרסמו ביום רביעי (ייצור, מסחר, והשקעות באוגוסט).


מספר נתונים חשובים יתפרסמו לגבי כלכלת ישראל. ביום שלישי: התחלות וסיומי בנייה (רבעון ב'), מאזן התשלומים (רבעון ב') ומדד המחירים לצרכן של חודש אוגוסט. אנו צופים מדד של 0.2% (עם נטייה ל- 0.3%) בהשפעת עלייה במחירי השכירות (מעבר לעונתיות הרגילה), עלייה במחירי הרהיטים וציוד לבית (השפעת ההתייקרות במחירי ההובלה), עלייה של 1.2% במחירי המכוניות, ועלייה של 15% במחירי ההבראה והנופש בישראל.



שוק האג"ח: אנו ממשיכים לראות יותר סיכונים מאשר פוטנציאל לרווחי הון בשוק האג"ח. השבוע שוק האג"ח יגיב גם לנתוני האינפלציה בארה"ב ובישראל.

48 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page