עדכון תחזית אינפלציה
top of page
  • תמונת הסופר/תbarak invest

עדכון תחזית אינפלציה


08.06.2022

ניתוח סביבת האינפלציה




עדכון תחזית אינפלציה: 0.8% במאי, 0.4% ביוני, 0.4% ביולי ו- 3.4% שנה קדימה.


סיכוני האינפלציה הינם כלפי מעלה

שע"ח: שע"ח של השקל שומר על יציבות יחסית בתקופה האחרונה, זאת למרות התנודתיות בשווקים. באפריל מוסדיים העדיפו למכור נכסים בחו"ל במקום לקנות מט"ח (דרך נגזרים) כדי לשמור על שיעור החשיפה למט"ח. בינתיים, מגמת הפיחות נעצרה אך קיים סיכון ממשי לחידוש המגמה במידה והירידות החדות בשווקים יתחדשו.



מחירי האנרגיה חזרו לעלות למרות החלטת OPEC להגדיל את התפוקה (לא ברור עד כמה חברי הארגון מסוגלים להגדיל). עלייה בביקוש עם ההתאוששות מהקורונה (כאשר סין בדרך להיפתח), והעדר השקעות מספיקות להפקת אנרגיה בשנים האחרונות תומכים בהמשך עליות במחירי הנפט בעולם. במודל המחירים הנחנו מחיר של 126 דולר לחבית ברנט בסוף 2022 ו- 137 דולר בסוף 2023, אך הסיכון הינו בהחלט לעלייה חדה יותר.


מחירי הסחורות החקלאיות נרגעו בתקופה האחרונה (ירידה של 8% בחודש האחרון), ויתכן שרגיעה מסוימת בחלקים של אוקראינה ופתיחת הנמלים יביאו לגידול ביצוא חיטה וסחורות אחרות. אך ברקע (ובטווח הארוך יותר), משבר האקלים (בצורות, שיטפונות וכו') תומך במחסור ובעליות מחירים. אנו מניחים עלייה של 6.8% במחירי המזון במדד שנה קדימה ותרומה של 1.0% לאינפלציה.


מנגד, מחירי ההובלה הימית יורדים וצפויה הקלה "בשיבושים בהספקה" (כולל שבבים) במהלך השנה הקרובה.


שוק העבודה ולחצי השכר: ללא ספק : שוק העבודה הדוק מאד, נתוני התעסוקה של המחצית הראשונה של מאי (למרות הבעייתיות של נתוני חצי חודש) מצביעים על חזרה לשיעור תעסוקה ערב הקורונה (61.1% ב- 2019), זאת כאשר מספר המשרות הפנויות בשיא (154 אלף). השכר בסקטור העסקי כבר עולה "מעל התוואי של ערב המשבר" (כאשר קיימת הטיה כלפי מטה בנתוני השכר הממוצע בשל הגידול היחסי במשרות החלקיות), וסביר להניח שהסקטור הציבורי ידרוש catching up. לחצי שכר תומכים בלחצי אינפלציה.




הביקושים המקומיים אולי יירגעו מעט?

הסטת צריכה לחו"ל

בחודש מאי מיליון ישראלים (בניכוי עונתיות) יצאו לחו"ל! 33% יותר מאשר במאי 19 (לפני הקורונה). מדובר בהיקף משמעותי (אחד מכול תשעה ישראלים) אשר תורם להתמתנות (או ירידה) בצריכה המקומית: נתוני בנק ישראל מצביעים על ירידה של כ- 1.5% ברכישות בכרטיסי האשראי (בשוק המקומי) בחודש מאי. לעומת זאת, נכנסו רק 258 אלף תיירים מחו"ל (30% פחות ממאי 2019).

השלכות: הסטה של חלק מהצריכה לחו"ל עשויה למתן את לחצי הביקוש בשוק המקומי (היפוך למגמה יחסית לתקופת הקורונה). מנגד, מדובר בביקוש מוגבר למט"ח (בפרט בחודשי הקיץ) אשר תומך בפיחות בשקל.





מחירי השכירות לאן?

רבים (כמונו) ציפו שהלמ"ס תתפוס עליית מחירי שכירות חדה יותר מ- 3.2% בשנה האחרונה, וממשיכים לצפות לתיקון כלפי מעלה בחודשים הקרובים. קיימים מספר כוחות מנוגדים הפועלים בשוק השכירות: ירידה בביקוש לרכישה (בשל התייקרות המשכנתאות) תביא לגידול בביקוש לשכירות. מנגד, צפוי גידול בסיומי בנייה השנה (עקב גידול חד בהתחלות הבנייה בשנים קודמות) וחולשה בענף ההיי טק תחליש את הביקוש. אנו מניחים עלייה של 4% בסעיף הדיור הראשי ותרומה של 1.0% לאינפלציה שנה קדימה.


מחירי הטיסות עוד יעלו על רקע עודף ביקוש עולמי, עלייה במחירי הנפט ובשכר. אנו מניחים עלייה של 9% שנה קדימה (תרומה של 0.35% לאינפלציה).


צפויה הוזלה (ריאלית) בתעריפי הארנונה בינואר 2023 (עדכון נומינלי של 1.37%) בשיעור של כ- 2.5%.

לא ברור מה יקרה למחירי החשמל. מתבקשת התייקרות (בשל הזינוק במחירי הפחם) אך יתכן שאוצר יוריד (עוד) את הבלו על הפחם. הנחנו יציבות במחירי החשמל.


מה צופה הסקטור העסקי?

לפי סקר מגמה של חודש מאי, החברות העסקיות (בכול הענפים) אשר השיבו לסקר צופות אינפלציה של 2.47% שנה קדימה, עלייה מ- 2.25% לפני חודש ו- 1.71% בסוף 2021.





האופטימיות בסקטור העסקי נמשכת ותומכת בהעלאת ריבית

סקר מגמות בסקטור העסקי מצביע על המשך אופטימיות לגבי הפעילות קדימה. רכיב הציפיות לשינוי בפעילות בשלושת החודשים הקרובים עלה ל- 10.05 נקודות מ- 8.04 באפריל. מסתמנת מאזן נטו חיובי וחזק יחסית ברכיב ההזמנות (ליצוא ולשוק המקומי), גם בתעשייה וגם בענפי השירותים. גם ענף המסחר מדווח על עלייה בהזמנות, אך מעט פחות יחסית לחודשים הקודמים. משמעות הדבר: מבחינתו של בנק ישראל – אור ירוק להמשך העלאת ריבית, ואפילו ב- 0.5% בהחלטה הקרובה, זאת במידה ומדד מאי יעלה ב- 0.8% (לפי התחזית שלנו).




צפויה העלאת ריבית של 0.5% ביולי, אם מדד מאי יעלה ב- 0.8% לפחות

בהחלטת הריבית הקרובה (ב- 4.7) הוועדה המוניטארית תתלבט לגבי שיעור ההעלאה. גורמי המאקרו תומכים בהעלאה (חדה): הידוק שוק העבודה, לחצי שכר, המשך צמיחה נאה (לפי סקר מגמות, ראה גרף), האצה באינפלציה ל- 4.4% שנה אחורה (מ- 4.0%) ואינפלציה יותר רוחבית, עלייה בציפיות האינפלציה ומדיניות מוניטארית אגרסיבית בעולם (אוסטרליה וקנדה, הפתיעו עם עלייה חדה בריבית). כדאי להדגיש ששתי החלטות הריבית האחרונות בישראל הפתיעו כלפי מעלה כאשר החלטות הריבית התקבלו פה אחד. הגישה "היונית" (dovish) נעלמה בוועדה.

תחזית הריבית: 2.0% בסוף 2022, 2.75% בעוד שנה (יוני 23).



156 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page