עדכון תחזית אינפלציה
top of page
  • תמונת הסופר/תbarak invest

עדכון תחזית אינפלציה


18 במאי 2021


ניתוח סביבת האינפלציה: עלייה מתונה בלבד באינפלציית הליבה


מדד חודש אפריל עלה ב- 0.3% לעומת התחזית שלנו של 0.5%:

התפתחויות חשובות במדד אפריל:

עליות מחירים (או לא?) עקב עלייה במחירי הסחורות וההובלה בעולם:

  • מחירי המזון עלו ב- 0.7% (0.1%- שנה אחורה).

  • מחירי הרהיטים וציוד לבית עלו ב- 0.4% (1.2% שנה אחורה).

  • יחד עם זאת, מחירי מכוניות פרטיות נותרו יציבים, אך עלו ב- 2.9% שנה אחורה.

  • מחירי מוצרי חשמל בידוריים (טלוויזיות) ירדו ב- 0.1% באפריל (0.3%- שנה אחורה).


מה לגבי השפעת "הביקוש הכבוש”? השפעה חלקית מאד.

  • מחירי מסיבות ואירועים עלו ב- 2.9% לאחר עלייה של 3.6% בחודש הקודם.

  • לעומת זאת, מחירי ארוחות מחוץ לבית עלו ב- 0.5% בלבד וב- 1.7% מתחילת השנה, שיעור מתון יחסית.

  • מחירי הבראה ונופש ירדו ב- 4.9% באפריל (בניגוד לעונתיות הרגילה של עליה חדה בחגים), זאת לאחר עלייה של 9.7% בחודש מרץ. כנראה שהעונתיות הוקדמה השנה לחודש מרץ, גם בשל פתיחת בתי המלון עם הסרת המגבלות.

  • מחירי ההלבשה עלו מעט פחות מהצפוי וירדו ב- 3.9% ב- 12 החודשים האחרונים. פתיחת החנויות לא הביאה לעליית מחירים מעבר לעונתיות הרגילה.

  • מחירי התספורות ומכוני יופי נותרו יציבים ועלו ב- 2% שנה אחורה.

גורם דיפלציוני עקבי: מחירי שירותי תקשורת (אינטרנט, טלפון, תוכן וכו') הוזלו ב- 1.2% באפריל וב- 4.8% שנה אחורה. משקל סעיף זה במדד עומד על 1.8%.


לעומת זאת, מחירי השכירות ממשיכים להתמתן

מחירי הדירות בחוזים מתחדשים (17.2% מהמדד) עלו ב- 0.9% ב- 12 החודשים האחרונים (הנחנו 1.3%), התמתנות קלה מ- 1.0% לפני חודש ו-1.5% לפני חודשיים. אנו עדיין מצפים להאצה במחירי השכירות בחודשים הבאים עם פתיחת המשק והגידול במספר המועסקים. ראה ניתוח הנחות קדימה בהמשך.


האצה בקצב עליית מחירי הדירות לרכישה

מחירי הדיור לרכישה עלו ב- 4.5% שנה אחורה (התמתנות מ- 3.9% לפני חודש) וב- 7.9% בחצי השנה האחרונה (בחישוב שנתי). הקלות במגבלות מסלולי המשכנתאות, ירידה במלאי הדירות ובשיווק קרקעות, וירידה בשיעור המס על משקיעים תורמים להאצה בקצב עליית מחירי הדירות לרכישה. ב- 2021 אנו צופים עליית מחירי הדיור בשיעור של 7%-6%.


עלייה מתונה יחסית באינפלציית הליבה

ב- 12 החודשים האחרונים, מדד המחירים לצרכן (למעט סעיפי האנרגיה ופירות וירקות) עלה ב- 0.45%, לעומת 0.21% לפני חודש. מדובר בעלייה מתונה יחסית (יחסית לארה"ב- 3.0% ואירופה- 0.8%).



  • אינדיקציה לעלייה במחירי התעשייה: מדד מחירי התפוקה ליעדים המקומיים עלה ב- 2.5% ב- 12 החודשים האחרונים (מ- 1.0% לפני חודש ומינוס 1.4% ב- 2020).

  • מדד תשומות הבנייה עלה ב- 0.8% באפריל וב- 2.1% מתחילת השנה.

  • מדובר בהאצה צפויה בשל התייקרויות במחירי הסחורות וההובלה. חשוב לזכור שמשקל מוצרי התעשייה (ללא דלקים) במדד מחירים לצרכן עומד על 30% בלבד.

מדד מאי צפוי לעלות ב- 0.4% ויושפע מ:

  • התייקרות של 0.3% במחירי הדלקים.

  • המשך עלייה במחירי המזון בשיעור של 0.3%.

  • עלייה עונתית במחירי ההלבשה בשיעור של כ- 6.5%.

  • עלייה עונתית במחירי הפירות והירקות בשיעור של 4.3% (כניסה למדידה של פירות הקיץ במחירים גבוהים יחסית למחירי היציאה מהמדידה בסוף הקיץ האחרון).

  • ירידה (עונתית) של 0.1% במחירי הדיור (הסעיף הראשי). הנחנו האצה במחירי השכירות בחוזים מתחדשים ל- 1.2% ב- 12 החודשים האחרונים. מ- 0.9% באפריל.

מדד חודש יוני צפוי להישאר יציב ויושפע מירידה עונתית במחירי הפירות והירקות וההלבשה. מנגד, הנחנו המשך עלייה במחירי המזון ועלייה מתונה במחירי הדיור. צפויה התייקרות של כ- 2% במחירי הדלקים.


אנו חוזים אינפלציה של 1.1% שנה קדימה, 1.9% ב- 2021 ו- 1.3% ב- 2022

ניתוח גורמי האינפלציה:

  • השפעת ההסלמה על האינפלציה: בתקווה לסיום מהיר של המערכה, לא צפויה השפעה משמעותית על האינפלציה. בטווח הקצר צפויה השפעה ממתנת (זמנית) מצד הביקוש על סעיפים כגון "מסיבות ואירועים" ו"הבראה ונופש".


  • שע"ח: גורמי המאקרו ימשיכו לתמוך בייסוף בשקל ובנק ישראל ימשיך להתערב במטרה למתן אך לא לבלום את התחזקות השקל. כצפוי, בינתיים ההסלמה באלימות כמעט ולא השפיעה על השקל (פיחות של 0.8% מול הסל בשבוע האחרון). S&P אישררה את הדירוג של ישראל על AA- עם אופק יציב. אנו מניחים שע"ח של 3.16 ₪ לדולר בעוד שנה.


  • צפויה האצה בקצב עליית מחירי השכירות על רקע ירידה במלאי הפנוי של דירות, התאוששות מהירה בתעסוקה, ובפרט בעובדי היי טק צעירים אשר שואפים לשכור דירה במרכז. אנו צופים האצה גם ב- 2022 על רקע החזרה של התיירות מחו"ל (Airbnb). יחד עם זאת, כניסה של משקיעים לשוק הרכישות מגדילה את מלאי הדירות לשכירות. אנו מניחים עלייה של 2.1% בסעיף הדיור (הראשי) שנה קדימה.


· מחירי הדלקים צפויים להתייצב סביב 71 דולר לחבית ברנט בעוד שנה. אין מחסור של נפט בעולם. עם פרוץ המשבר, תפוקת הנפט קוצצה ב- 7.7 מיליון חביות ליום (כ- 8% מסך הביקוש) ואין בעיה לקרטל הנפט , וסעודיה בעיקר, להגדילה בחזרה. השנה צפוי גידול בביקוש בהיקף של 5.6 מיליון חביות ביום.


· מחירי הסחורות האחרות ימשיכו לעלות באופן הדרגתי עם ההתאוששות בפעילות הגלובלית. מחירי הסחורות החקלאיות עלו ב- 14% בחודש האחרון וימשיך להשפיע על מחירי המזון בישראל בחודשים הקרובים. הנחנו עלייה של 1.8% במחירי המזון שנה קדימה. המחסור במוליכים למחצה בעולם גם צפוי להשפיע על מחירי המכוניות ומוצרים שונים.


· שיעור האבטלה הרחב צפוי לרדת ל- 6%-7% עד סוף השנה (מ- 10.6% במחצית שנייה של חודש אפריל). למרות הירידה באבטלה, עדיין מדובר ברמה גבוהה יחסית אשר משקפת רפיון בשוק העבודה. סביבה זו איננה תומכת בלחצי שכר. בנוסף, סביר להניח שהשכר בסקטור הציבורי יוקפא במסגרת תוכנית פיסקאלית. רפיון בשוק העבודה תומך באינפלציה מתונה יחסית.


· מה לגבי המשך השפעת "הביקוש הכבוש"? ככל שאנו חוזרים לשיגרה השפעה זו תחלוף. השפעה זו הורגשה היטב בסעיפים כגון "מסיבות ואירועים" אשר עלו ב- 6.6% בחודשיים האחרונים, אך מדובר בהתאמה זמנית ולא בתהליך אינפלציוני.


· הנחנו שמחירי הנסיעות לחו"ל יחזרו להימדד בחודש יולי. לפי החישוב שלנו, לא צפויה עליית מחירים מעבר לעונתיות הרגילה בחודש זה.


· התאמות פיסקאליות יתרמו כ- 0.2% לאינפלציה בשנת 2022, כנראה לא לפני המחצית השנייה של השנה.




110 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page