עדכון תחזית אינפלציה
top of page
  • תמונת הסופר/תbarak invest

עדכון תחזית אינפלציה

עודכן: 16 ביוני 2021


1 ביוני 2021



תחזית האינפלציה: 0.5% בחודש מאי, 0.1%- בחודש יוני, 0.2% בחודש יולי ו- 1.2% שנה קדימה

התפתחויות בסביבת האינפלציה

  • מחירי הדלקים עלו בתחילת יוני ב- 1.1%, מעט גבוה יחסית לתחזית המוקדמת שלנו של 0.5%. מחירי הנפט עלו בסיום חודש מאי (70$ ברנט). בחודש האחרון מחירי הסחורות החקלאיות ירדו ב-3.9%.

  • מחירי פירות הקיץ ממשיכים להיות גבוהים לקראת סוף חודש מאי (אפרסקים ונקטרינות בפרט) והשנה קיים מחסור של סחורה אשר צפו למנוע את הירידה העונתית החדה במחירי פירות הקיץ בחודש יוני. לכן, מיתנו את תחזית הירידה במחירי הפירות והירקות ל- 2.4% (מ- 4.4%-) ולכן תחזית מדד יוני עודכנה ל- 0.1%- מ- 0.2%-. סביר להניח שהשפעה זו על האינפלציה הינה זמנית ותתקזז במאי-יוני 2022.

  • השקל יוסף קלות (מול סל המטבעות) בשבוע האחרון עם החזרה לשיגרה לאחר ההסלמה באלימות. הלחץ לייסוף בשקל צפוי להימשך: ה- OECD צופה עודף בחשבון השוטף של מעל 4% תוצר בשנתיים הקרובות, מסתמן גידול חד בייצוא שירותי היי טק (28% ברבעון א' בחישוב שנתי), ובמרץ תושבי חוץ הגדילו את החזקתם באג"ח ממשלתי (11.3% מסך המצב מ- 10% בפברואר). בנק ישראל נשמע יותר אופטימי בהחלטת הריבית אך כנראה ימשיך להתערב בשוק המט"ח במטרה להאט, אך לא לבלום, את מגמת הייסוף.

  • נכון הדבר שהמשק מתאושש בקצב מהיר, המכירות ברשתות השיווק עלו ב-13% מפברואר עד אפריל, והרכישות בכרטיסי אשראי עלו ב- 18%. אך כבר בחודש מאי מסתמנת ירידה מתונה בצריכה הפרטית (גם בהשפעת ההסלמה).

מספר המועסקים ממשיך לגדול והגיע ל- 3.6 מיליון מועסקים במחצית השנייה של חודש מאי (לא כולל חל"תים בגין הקורונה). עדיין מדובר ב- 350 אלף מועסקים פחות מערב משבר הקורונה. המשק לא צפוי לחזור לתעסוקה מלאה לפני סוף 2022 לפחות. רפיון בשוק העבודה לא תומך באינפלציה גבוהה בטווח הביניים.


  • אנו מרבים להדגיש את ההשפעה הטרנזיטורית של גורמים רבים על האינפלציה. כעת מחירי התשומות בתעשייה עולים בכול העולם (תופעת הביקוש הכבוש, שיבושים בהספקה והתייקרות בהובלה) אך תופעה זו צפויה להביא לגידול בתפוקה ובהיצע בעולם. כבר עתה טייוואן מגדילה מאד את היצוא שלה על רקע המחסור בשבבים (הגרף משמאל).


  • לכן, למרות שהעלינו את תחזית האינפלציה לחודשיים הקרובים (גורמים זמניים), הורדנו את תחזית האינפלציה ב- 2022 ל- 1.0% מ- 1.2%. אל תצפו למדיניות פיסקאלית מאד מרחיבה נוסח ביידן.








90 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page