עדכון תחזית אינפלציה
top of page
  • תמונת הסופר/תbarak invest

עדכון תחזית אינפלציה

29 בדצמבר 2020





עדכון תחזית האינפלציה: 0.0% בדצמבר (במקום 0.1%), 0.4%- בינואר (עם נטייה ל- 0.3%-), 0.1%- בפברואר ו- 0.4% שנה קדימה.


התפתחויות והנחות לגבי סביבת האינפלציה:

1. שע"ח: מסתמנת האצה בקצב ייסוף השקל בחודשיים האחרונים של השנה. לאחר ייסוף של 1.4% בחודש נובמבר (מול סל המטבעות), השקל התחזק ב- 1.8% בדצמבר (עד כה).




2. הדגשנו בעבר את מכלול הגורמים אשר תומכים בייסוף בשקל, ביניהם ההתרחבות המהירה ביצוא שירותי היי טק (עלה ב- 22.5% y/y באוקטובר!), אשר תמכה בשיפור בחשבון השוטף.




3. תחזית מדד דצמבר ירדה לאפס (מ- 0.1%) בשל מבצעי הלבשה משמעותיים בשבוע לפני הטלת הסגר. חנויות שאפו לחסל את המלאי לפני הסגר (קנו ב- 400 תשלמו- 200, או פריט שני בחצי מחיר). מסתבר שהלמ"ס מתחשב במבצעים מסוג זה בחישוב השינוי במחירי ההלבשה. כמובן, ,"הקדמת מחירי סוף העונה" תבוא על חשבון הירידה העונתית בחודשים ינואר-פברואר.



4. אנו מניחים ירידה של 2% במחירי נסיעות לחו"ל באפריל 21. בעבר, כל ייסוף (או פיחות) בשקל היה משפיע בצורה ניכרת על ציפיות האינפלציה באופן מיידי. היום, כאשר סעיף "נסיעות לחו"ל" (אשר מהווה כ-4.9% מסל הצריכה) לא נמדד על ידי הלמ"ס, קיימת נטייה (מוטעית) להתעלם מהשפעת הייסוף על האינפלציה קדימה. מה צפוי בסעיף זה?

  • סעיף "נסיעות לחו"ל" נמדד בפעם האחרונה בפברואר 2020.

  • מפברואר ועד היום, השקל יוסף בכ- 3% מול סל מטבעות סינטטי של נסיעות לחו"ל (60% דולר, 40% יורו).

  • נניח שמחירי הנסיעות לחו"ל יימדדו שוב באפריל 2021 (בהנחה אופטימית של התחסנות ופתיחת השמיים הסגורים).

  • אם כן, אז עד חודש מרץ סעיף זה ייזקף לפני המדד הכללי, כך שמפברואר 20 ועד מרץ 21 תימדד ירידה של 0.3% בסעיף זה.

  • בעולם "נורמלי" ללא קורונה, מחירי הנסיעות לחו"ל עולים באופן עונתי באפריל (תקופת החגים) ב- 3.5%. סביר שהשנה מחירי השהייה בחו"ל אף ירדו השנה (יחסית לפברואר 20, ערב הקורונה).

  • בהנחה שבאפריל 21 מחירי הנסיעות לחו"ל יישארו יציבים במונחי מט"ח יחסית לפברואר 20, אזי צפויה הוזלה של כ- 2% בסעיף זה באפריל 21 (במקום ההתייקרות העונתית הרגילה). במחצית השנייה של 2021 צפויה התייקרות הדרגתית עם התגברות התיירות בעולם (בעיקר ברבעון האחרון).

5. מחירי הסחורות ממשיכים לעלות, בפרט סחורות חקלאיות. מתחילת השנה מחירי סחורות חקלאיות עלו ב- 10.6% במונחים דולריים אך עלו ב- 6% במונחים שקליים. בסקירה של תחילת השבוע ניתחנו את השינוי במחירי יבוא מוצרי צריכה ומוצרי מזון עד רבעון ג' 20 והראינו שלמעשה מחירי היבוא של מוצרי הצריכה ירדו במונחים שקליים.



6. מחירי השכירות צפויים להתמתן בחודשים הקרובים (בהשפעת הסגר השלישי), אך צפויים לעלות ב- 1.4% שנה קדימה.


7. אנו צופים עלייה של 0.5% במחירי הדלקים בתחילת ינואר. מחירי הנפט בעולם מעט ירדו בשבוע האחרון.


8. מחירי החשמל יוזלו ב- 2.8% בחודש ינואר, והנחנו ירידה של 1.5% במחירי המים באותו חודש.


9. הנחנו ירידה חדה במחירי הטלפון הנייח (בחודש מרץ 21, אך אין עדיין החלטה סופית) אשר תתרום קרוב ל-0.1%- לאינפלציה. הנושא נמצא לפני שימוע.


10. מחירי מזון: לאחרונה פורסמו ידיעות לגבי התייקרויות צפויות במחיר הקמח (אשר ישפיעו על מחירי מוצרי בצק) ואולי החלב ומוצריו. לא מדובר בהתייקרויות משמעותיות אך הן העלו את תחזית העלייה במחירי המזון בינואר ופברואר ל- 0.2% בכול חודש ו- 0.9% שנה קדימה. לפי המדידות שלנו מחירי המזון ירדו בין 0.1% ל- 0.3% בחודש דצמבר.



81 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page