עדכון תחזית האינפלציה
top of page
  • תמונת הסופר/תbarak invest

עדכון תחזית האינפלציה

27/01/2022

עדכון תחזית האינפלציה: 0.1% בינואר, 0.4% בפברואר, 0.4% במרץ ו- 1.8% שנה קדימה.

תחזית האינפלציה שלנו לחודשים הקרובים עודכנה כלפי מעלה בשל שילוב של פיחות מתון בשקל ועלייה במחירי הנפט בעולם. הנאום "הניצי" של פאוול אתמול מגביר את הסיכוי להמשך עצבנות בשווקים ולכן גם להמשך מגמת פיחות זוחל בשקל ברבעון א'. גברה ההסתברות להעלאת ריבית בנק ישראל ב- 11 באפריל (או 26 למאי) במידה והשפעת האומיקרון תרד.

התפתחות בגורמי האינפלציה:

שע"ח: מתחילת השנה השקל פוחת ב- 1.9% מול סל המטבעות, זאת על רקע הירידות בשווקים הפיננסיים. השאלה הגדולה (כרגיל) עבור השקל הינה האם מדובר בתיקון זמני או תיקון מתמשך (מתגלגל). אתמול פאוול שינה לכיוון "ניצי" במהלך מסיבת עיתונאים כאשר אמר שהוא לא פוסל העלאת ריבית תכופה יותר מכול החלטה שנייה ושוק העבודה חזק יותר (וסביבת האינפלציה גבוהה יותר) לעומת 2015 בה הריבית החלה לעלות במהירות יחסית. גם נרמז שצמצום מאזן הפד יחל כנראה ברבעון ג'. לכן: הנחנו המשך התחזקות הדולר בעולם ופיחות בשקל לכיוון 3.20-3.22 בחודשיים הקרובים, לפני רגיעה מסוימת וחידוש מגמת הייסוף המתון (גם על רקע העלאת ריבית צפויה על ידי בנק ישראל).


בתחזית האינפלציה שלנו הנחנו בעיקר "תיקון זמני" בשווקים ברבעון א', כלומר המשך פיחות מתון בטווח הקצר ואחר כך חזרה למגמה ארוכת הטווח של ייסוף בשקל (ראה טבלת התחזית).

בכול זאת הגורמים הבסיסיים ממשיכים לתמוך בשקל. באוקטובר-נובמבר יצוא שירותי ההיי טק עלה ב- 23% בחישוב שנתי, האצה מקצב של 14% בשלושת החודשים שקדמו.


מחירי הנפט: לפי מחירי נפט קרוב ל- 90 דולר לחבית ברנט, אנו צופים עליית מחירי הדלקים בתחילת פברואר. בשיעור של 4.8%. חשוב להדגיש שהעלייה של הימים האחרונים במחירי האנרגיה הושפעה מחששות גאו-פוליטיים (איחוד האמירויות, אוקראינה) ולא משינוי בסיסי בגורמי הביקוש וההיצע. ניסיון העבר מלמד כי השפעות גאו-פוליטיות נוטות להיות לתקופה מוגבלת ובסופו של דבר גם להתהפך (כגון המתקפה על בתי זיקוק בסעודיה ב- 2019). בכול זאת, השפעת ההתמתנות בפעילות (בעיקר בטיסות ובניידות) של האומיקרון הייתה אמורה להביא לירידה במחירי הנפט. קרן המטבע הורידה את תחזית הצמיחה הגלובלית ל- 4.4% השנה (מ- 4.9% בתחזית של אוקטובר). הקרן מעריכה שמחירי הנפט ירדו ב- 5% במהלך 2022 (מרבעון ד' 21 עד רבעון ד' 22). ברבעון א' צפוי עודף היצע של נפט בעולם (לפי ארגון האנרגיה הבינלאומי). תחזית המחירים שלנו לחבית נפט בסוף 2022 נותרה על 91 דולר.


מחירי הדיור: קשה מאד לחזות את מחירי השכירות בחודשים ינואר-פברואר. בדרך כלל בחודש ינואר צפויה ירידה עונתית חדה יחסית (0.6%- עד 0.8%-) עקב ירידה בביקוש בחודשי החורף. הפעם הנחנו ירידה של 0.1% בלבד במחירי השכירות בינואר 22 ועלייה של 0.4% בפברואר. שוב, מדובר בחודשיים בעייתיים לחיזוי. עדיין אנו חוזים האצה ל- 4.0% בסוף 2022 בקצב השנתי (מ- 3.3% ב- 2021). הגרף הבא ממחיש את העונתיות (בפרט בינואר) כאשר שנת 2021 הייתה חריגה בשל תקופת הקורונה.


מחירי המזון: צפויות מספר העלאות מחירים בחודשים הקרובים, כולל מוצרי אוסם, מוצרי חלב שבפיקוח ומחירים של יבואנים (דיפלומט וכו'). כדאי לשים לב לקושי להעלות מחירים בפועל והתגובה השלילית בקרב הרשתות ומשקי הבית.


השפעת מזג האויר על מחירי הירקות: בשלב זה לא הבחנתי בהשפעה משמעותית (כן מסתמנת עלייה במחירי המלפפונים בקרב הסיטונאים), אך העלינו את תחזית השינוי במחירי הפירות והירקות בפברואר ל- 2.6% (מ- 1.4%).


השפעת ההתמתנות בביקוש: נתוני בנק ישראל מצביעים על ירידה של כ- 9% ברכישות בכרטיסי האשראי בחודש ינואר. לפי הערכתנו, תופעה זו צפויה להביא להקדמת מחירי סוף העונה במחירי ההלבשה (תופעה שנצפתה בגלים הקודמים). צפויה השפעה ממתנת גם במחירי נסיעות לחו"ל והבראה ונופש. כמובן שמדובר בהשפעה זמנית בלבד ולכן הנחנו השפעה הפוכה (מתקנת) החל מרבעון ב'.


עדכוני מחירים בתחילת שנה: מחירים של מספר שירותים צפויים להתעדכן בתחילת השנה בשיעור ניכר, כגון רופאים פרטיים, ועד בית, תספורות וטיפולי יופי וכו'.


מחירים מפוקחים: מחירי החשמל יעלו ב- 4.9% בפברואר, ומחירי המים הוזלו ב- 1.8% בינואר. מיסוי משקאות ממותקים צפוי לתרום כ- 0.1% למדד ינואר. חשוב לחזור ולנתח את מדד האינפלציה הבסיסי אשר פעם היה מאד פופולרי: אינפלציית הליבה ללא התייקרויות יזומות על ידי הממשלה. מדד זה עלה ב- 2.29% בשנת 2021 לעומת עלייה של 2.8% בסך הכול האינפלציה ו- 2.7% באינפלציית הליבה.


שיבושים בהספקה: זמני הגעת המשלוחים עדיין ארוכים, בפרט מסין לארה"ב כאשר לאירופה מסתמן שיפור קל. סין שואפת להימנע מסגרים רחבים ומטילה יותר סגרים שכונתיים. אנו צופים עלייה של 2.6% במחירי המכוניות ברבעון א'. צפויה עדיין השפעה גם על מחירי הרהיטים וציוד לבית בחודשים הקרובים.


השלכות על הריבית: לאור ההאצה באינפלציה ומדיניות "ניצית" על ידי הפד, גברו הסיכויים להעלאת ריבית ראשונה על ידי בנק ישראל ב- 11 לאפריל. כפי שציינו בעבר, התנאים המאקרו כלכליים בשלים להעלאת ריבית, אך שיקול "נזקי האומיקרון" עלול לתמוך בדחייה להחלטה של ה- 26 למאי. אנו מניחים העלאה ריבית נוספת ברבעון ד' 2022.











96 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page